Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 4ου εξαμήνου » Προληπτική Οδοντιατρική (51080)

Προληπτική Οδοντιατρική

Τύπος μαθήματος Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

1 ώρα (Σεμινάριο)
2 ώρες (Συμμετοχή σε προληπτικά προγράμματα ή παρακολούθηση σε κλινική) για 4 εβδομάδες

Πιστωτικές Μονάδες 2.0
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT329/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Γνωρίζει τις έννοιες της πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης και την επίδρασή τους στην υγεία του στόματος και στην ποιότητα ζωής των ατόμων. [Γ]
  • Αξιολογεί την κατάσταση στοματικής υγείας των ατόμων χρησιμοποιώντας τους κατάλληλους κλινικούς και επιδημιολογικούς δείκτες. [Δ(Ε)]
  • Περιγράφει την φυσιολογία των εκκρίσεων της στοματικής κοιλότητας, τη σύστασή τους, τις βιοχημικές και βιολογικές ιδιότητες των συστατικών τους και το ρόλο τους στην αιτιολογία, παθογένεια και πρόληψη των νόσων του στόματος. [Γ]
  • Περιγράφει τον τρόπο σχηματισμού, τη χημική και μικροβιακή σύσταση και τις μεταβολικές δραστηριότητες της οδοντικής μικροβιακής πλάκας, καθώς και τον ρόλο της στην αιτιολογία της τερηδόνας και των νόσων του περιοδοντίου. [Γ]
  • Περιγράφει τον τρόπο σχηματισμού και τη σύσταση της τρυγίας, καθώς και το ρόλο της στην ανάπτυξη των νόσων του περιοδοντίου. [Γ]
  • Γνωρίζει τις φυσικοχημικές αρχές που σχετίζονται με την ισορροπία σιέλου-αδαμαντίνης και να περιγράφει τους μηχανισμούς αφαλάτωσης και επαναλάτωσης των σκληρών οδοντικών ιστών. [Γ]
  • Περιγράφει τα στάδια εξέλιξης της τερηδονικής βλάβης, να εξηγεί τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης των αρχόμενων τερηδονικών βλαβών και να περιγράφει την προληπτική αγωγή που πρέπει να εφαρμόζεται για την αντιμετώπισή τους. [Γ]
  • Περιγράφει τα μέσα στοματικής υγιεινής, να τα συγκρίνει ως προς την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια χρήσης τους και να εφαρμόζει τις μεθόδους στοματικής υγιεινής. [Γ]
  • Περιγράφει τις αντιμικροβιακές μεθόδους ελέγχου της οδοντικής πλάκας και να αντιλαμβάνεται τους περιορισμούς χρήσης τους. [Γ]
  • Περιγράφει τις ιδιότητες, μεταβολισμό και βιολογικές επιδράσεις του φθορίου και τις χρήσεις του στην πρόληψη της τερηδόνας. [Γ]
  • Εφαρμόζει φθοριούχα σκευάσματα (ζελέ βερνίκια) στη στοματική κοιλότητα. [Δ(Κ)]
  • Κατανοεί την επίδραση της διατροφής-δίαιτας στην υγεία της στοματικής κοιλότητας. [Γ]
  • Αξιολογεί τη δίαιτα του ατόμου όσον αφορά στην κατανάλωση υδατανθράκων και να παρέχει τις απαραίτητες διαιτητικές οδηγίες. [Δ(Κ)]
  • Περιγράφει την αιτιολογία και παθογένεια της οδοντικής διάβρωσης και τις μεθόδους πρόληψής της. [Γ]
  • Περιγράφει τις μεθόδους ελέγχου της τερηδονογόνου δραστηριότητας του ατόμου. [Γ]
  • Αντιλαμβάνεται τη σημασία της εκτίμησης του κινδύνου προσβολής από νόσους του στόματος και να αξιολογεί τον κίνδυνο προσβολής από τερηδόνα και περιοδοντική νόσο. [Δ(Κ)]
  • Αντιλαμβάνεται τη σημασία ενός προγράμματος διακοπής καπνίσματος στο οδοντιατρείο. [Γ]
  • Σχεδιάζει και εφαρμόζει προγράμματα προληπτικής αγωγής σε όλα τα άτομα, βάσει ολοκληρωμένων και εξατομικευμένων προληπτικών προγραμμάτων. [Δ(Κ), Σ]

 


* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Εισαγωγή στη φιλοσοφία της Προληπτικής Οδοντιατρικής. Εκκρίσεις της στοματικής κοιλότητας. Οργανικές και ανόργανες εναποθέσεις της στοματικής κοιλότητας. Φυσικοχημική ισορροπία σιέλου και σκληρών οδοντικών ιστών. Διατροφή και στοματική υγεία. Αιτιολογία, παθογένεια και πρόληψη των νόσων του στόματος. Αξιολόγηση επιπέδου στοματικής υγείας. Εκτίμηση του κινδύνου προσβολής από νόσους του στόματος. Μέσα και μέθοδοι ελέγχου της οδοντικής μικροβιακής πλάκας. Φθόριο και οι χρήσεις του στην οδοντιατρική. Ο ρόλος του οδοντιάτρου στη διακοπή του καπνίσματος. Εξατομικευμένα προληπτικά προγράμματα.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Σεμινάριο (πρόσωπο με πρόσωπο)
  • Κλινική παρακολούθηση (πρόσωπο με πρόσωπο) ή
  • Συμμετοχή σε προληπτικά προγράμματα (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Αποστολόπουλος Α, Προληπτική Οδοντιατρική, Εκδότης Αθανασόπουλος & ΣΙΑ Ο.Ε. Αθήνα, 2003.
  • Σημειώσεις: Η. Διαμαντή, Χ. Κωλέτση-Κουνάρη, Η χρήση του φθορίου στην Οδοντιατρική, Εκδόσεις Ε.Κ.Π.Α., Αθήνα, 2018.