Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 5ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Φυσιολογία Στοματογναθικού Συστήματο (51187Α)

Φυσιολογία Στοματογναθικού Συστήματος

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Οδοντιατρικά Μαθήματα
  • Συντονιστής: Επικ. Καθηγητής Β. Ψάρρας, Κλινική Αντιμετώπισης Στοματοπροσωπικού Πόνου
  • η-Τάξη DENT409

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει:

  • Να γνωρίζει την ανατομία, ιστολογία και φυσιολογία των ιστών που απαρτίζουν το στοματογναθικό σύστημα.
  • Να γνωρίζει την φυσιολογική λειτουργία του στοματογναθικού συστήματος και ιδιαίτερα την μάσηση, την φώνηση ,την κατάποση και την στατική και δυναμική σύγκλειση.
  • Να είναι ικανός να διακρίνει αποκλίσεις από τις φυσιολογικές λειτουργίες του στοματογναθικού συστήματος.
  • Να γνωρίζει την κλινική αποδεκτή μορφή κάθε αποκατάστασης και την επίδραση της στο στοματογναθικό σύστημα και τους περιβάλλοντες ιστούς.
  • Να μπορεί να διαμορφώσει σχέδιο θεραπείας το οποίο θα αντιμετωπίζει την δυσλειτουργία του νευρομυϊκού συστήματος και ενδοαρθρικών βλαβών, καθώς και των συμπτωμάτων τους (πονοκέφαλοι, ήχοι).Να αναγνωρίζει την παρουσία παραλειτουργικών έξεων (βρυγμός), και να μπορεί να προτείνει θεραπευτικά σχήματα.
  • Να μπορεί να ενημερώσει τον ασθενή με σαφήνεια για την κατάσταση της στοματικής του υγείας και τα προτεινόμενα ή και εναλλακτικά σχέδια θεραπείας.
  • Να αποκαθιστά βλάβες ή ελλείψεις των μαλθακών και σκληρών ιστών εφαρμόζοντας βιολογικούς κανόνες επαναφέροντας και προάγοντας τις βασικές λειτουργίες του στοματογναθικού συστήματος.(μάσηση, φώνηση και αισθητική του προσώπου).
  • Να γνωρίζει τις βασικές μεθόδους κριτικής ανάλυσης και αξιολόγησης της βιβλιογραφίας και διαμόρφωσης της επιστημονικής σκέψης χρησιμοποιώντας το evidence based dentistry για να αξιολογήσει μελλοντικές μεθόδους και υλικά.
  • Να δημιουργήσει την βάση για συνεχιζόμενη εκπαίδευση σαν τρόπο επιστημονικής εξέλιξης και προόδου.

Το μάθημα ανήκει σε ομάδα μαθημάτων των οποίων τα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται στο σύνολό τους με την ολοκλήρωση των μαθημάτων της ομάδας.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Ανατομία του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΣ). Έκφυση - κατάφυση όλων των μυών του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΣ). Κροταφογναθική Διάρθρωση (ΚΡΓΔ). Φυσιολογία του ΣΣ. Μυϊκή σύσπαση, μηχανισμός ανανέωσης της απαιτούμενης για τη σύσπαση ενέργειας και του μυϊκού καμάτου. Λειτουργία και τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των μυών του Στοματογναθικού Συστήματος. Νευροφυσιολογία της μάσησης, ιδιοδεκτικός μηχανισμός, τη μασητική δύναμη, τη μασητική ικανότητα. Δυσλειτουργία του Στοματογναθικού Συστήματος. Το αναμνηστικό και το ιστορικό του προβλήματος του ασθενούς, κλινική εξέταση. Ψηλάφηση των μυών ΣΣ και των ΚΡΓΔ. Μέτρηση των μέγιστων θέσεων της κάτω γνάθου (μέγιστη κατάσπαση. προολίσθηση. πλαγιολίσθηση) καθώς και της οριζόντιας και κατακόρυφης επικάλυψης. Η σύγκλειση των δοντιών. Καταγραφή των λεπτομερειών της σύγκλεισης των δοντιών. εκλεκτικός τροχισμός και συγκλεισιακή εξισορρόπηση. Κλινική αναγνώριση των νευρομυϊκών διαταραχών. Αντιμετώπιση των νευρομυϊκών διαταραχών. Κλινική αναγνώριση των ενδαρθρικών διαταραχών. Αντιμετώπιση των ενδαρθρικών διαταραχών. Διάγνωση και διαφορική διάγνωση. Ο κλινικός δείκτη δυσλειτουργίας του Helkimo. Βασικές μέθοδοι αντιμετώπισης των κρανιογναθικών διαταραχών. Τα βασικά χαρακτηριστικά του νάρθηκα. Η κατασκευή και η εφαρμογή του νάρθηκα στο στόμα του ασθενή. Ο Βρυγμός. η Οδοντική Σύγκλειση. Οι αρθρωτήρες.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

• Σεμιναριακή παράδοση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε power point
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Χρήση διαδικτύου κατά τη διδασκαλία
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Τελική συμπερασματική θεωρητική αξιολόγηση

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Δρ. Β. X. Δρούκας, Λειτουργία και Δυσλειτουργία του Στοματογναθικού Συστήματος, 3η έκδοση, Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα, 2008.
  • Μιχαήλ Γερ. Τζάκης , Φυσιολογία του Στοματογναθικού Συστήματος και Σύγκλειση, Δ’ έκδοση, Αθήνα, 2018 - αναρτημένο στην πλατφόρμα η-τάξη του μαθήματος.
  • Εκπαιδευτικό υλικό αναρτημένο στην πλατφόρμα η-τάξη: DENT409 και DENT410