Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 5ου εξαμήνου » Περιοδοντολογία Ι [51211]

Περιοδοντολογία Ι [51211]

Τύπος μαθήματος

Ειδίκευσης, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

3 ώρες (Σεμιναριακή Παράδοση)
2 ώρες (Εργαστηριακή άσκηση) για 4 εβδομάδες

Πιστωτικές Μονάδες 3.5
Προαπαιτούμενα Κανένα
Γλώσσα Διδασκαλίας & Εξετάσεων Ελληνική
Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι
η-τάξη https://eclass.uoa.gr/courses/DENT445/

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Να αναφέρει τους ιστούς που αποτελούν το περιοδόντιο και να περιγράφει τα κλινικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά του φυσιολογικού και υγιούς περιοδοντίου και των φυσιολογικών και υγειών περιεμφυτευματικών ιστών. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει το φυσιολογικό και το παθολογικό περιοδόντιο. [Γ]
  • Να πραγματοποιεί κλινική αξιολόγηση των περιοδοντικών ιστών. [Δ(Ε)]
  • Να διακρίνει ποια ευρήματα από την κλινική εξέταση των δεικτών πλάκας, φλεγμονής και καταστροφής των περιοδοντικών ιστών οδηγούν σε διάγνωση παθολογικής κατάστασης στους περιοδοντικούς και στους περιεμφυτευματικούς ιστούς (όπως η αιμορραγία στην ανίχνευση, η βάθυνση της ουλοδοντικής/περιεμφυτευματικής σχισμής (θύλακος) και η απώλεια κλινικής πρόσφυσης και η υφίζηση των ούλων/περιεμφυτευματικού βλεννογόνου). [Γ]
  • Να εξηγεί τους αιτιοπαθογενετικούς μηχανισμούς των νόσων του περιοδοντίου. [Γ, Σ]
  • Να συσχετίζει το ρόλο της οδοντικής πλάκας, της σύγκλεισης, της τρυγίας και των ιατρογενών παραγόντων στην αιτιοπαθογένεια των νόσων του περιοδοντίου και των περιεμφυτευματικών νόσων. [Γ]
  • Να κατανοεί την επίδραση των μηχανισμών της μη ειδικής και ειδικής ανοσίας όπως και των μηχανισμών της ιστικής καταστροφής στο περιοδόντιο. [Γ]
  • Να περιγράφει την αμφίδρομη σχέση των περιοδοντικών νοσημάτων με άλλα συστηματικά νοσήματα του οργανισμού. [Γ, Σ]
  • Να ταξινομεί και να περιγράφει τα περιοδοντικά νοσήματα με βάση τα παθολογικά χαρακτηριστικά τους χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη ορολογία και να προσδιορίζει τη μορφή, την έκταση και τη βαρύτητα της περιοδοντικής νόσου με βάση αυτά. [Γ]
  • Να ταξινομεί και να περιγράφει τα  νοσήματα των περιεμφυτευματικών ιστών με βάση τα παθολογικά χαρακτηριστικά τους χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη ορολογία. [Γ, Σ]
  • Να αναγνωρίζει τη φυσιολογική ανατομία των δοντιών και των περιοδοντικών ιστών, εμφυτευμάτων και περιεμφυτευματικών ιστών και τα παρακείμενα φυσιολογικά ανατομικά μόρια στην ακτινολογική εξέταση. [Γ]
  • Να αναγνωρίζει στην ακτινολογική εξέταση τις αποκλείσεις από το φυσιολογικό και την παθολογία των περιοδοντικών ιστών και περιεμφυτευματικών ιστών. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει και να συνθέτει τα κλινικά, ακτινογραφικά και εργαστηριακά ευρήματα του περιοδοντικού ασθενή  προκειμένου να θέσει τη διάγνωση. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει και να συνθέτει τα κλινικά, ακτινογραφικά και εργαστηριακά ευρήματα του ασθενή που χρειάζεται εμφυτεύματα προκειμένου να καθορίσει την πρόγνωση. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναλύει τι είναι η γενική και η ειδική πρόγνωση και από ποιους επιμέρους παράγοντες επηρεάζονται. [Γ, Σ]
  • Να περιγράφει την ταξινόμηση της κινητικότητας, των ουλοβλεννογονίων προβλημάτων, των περιοδοντικών οστικών βλαβών και των βλαβών της φατνιακής ακρολοφίας. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αξιολογεί την κινητικότητα, τα ουλοβλεννογόνια προβλήματα, τις οστικές βλάβες και τις βλάβες της φατνιακής ακρολοφίας. [Δ(Ε)]
  • Να αναφέρει την κατανομή και την εξέλιξη των περιοδοντικών νόσων ή χαρακτηριστικών στον ανθρώπινο πληθυσμό, καθώς και τις παραμέτρους που τις διαμορφώνουν ή μπορούν να τις επηρεάσουν. Επίσης να διακρίνει τους επιδημιολογικούς δείκτες και τη χρήση τους κατά περίπτωση. [Γ]
  • Να αναφέρει τον στόχο και να απαριθμεί τους σκοπούς της θεραπείας των περιοδοντικών και περιεμφυετυματικών νόσων.     [Δ(Ε), Σ]
  • Να γνωρίζει τις βασικές αρχές χημειοπροφύλαξης του περιοδοντικού ασθενή. [Γ]
  • Να γνωρίζει τις μεθόδους και τα μέσα στοματικής υγιεινής (οδοντόβουρτσα, μεσοδόντια βουρτσάκια, νήμα). [Γ, Δ(Ε)]
  • Να μπορεί να επιλέξει εξατομικευμένα ποια μέσα στοματικής υγιεινής χρειάζεται κάθε ασθενής. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να διδάσκει αποτελεσματική στοματική υγιεινή σε εξατομικευμένη βάση σε κάθε οδοντιατρικό ασθενή βάσει των αναγκών του. [Δ(Ε), Σ]
  • Να συνταγογραφεί μέσα στοματικής υγιεινής. [Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει τα περιοδοντικά εργαλεία και τις συσκευές (εξέτασης – διάγνωσης - αποτρύγωσης – απόξεσης), τις μεθόδους ακονισμού τους καθώς και τον τρόπο χρήσης, λαβής και στήριξής τους κατά την εφαρμογή τους σε εκμαγεία. [Δ(Ε)]
  • Να περιγράφει τις μεθόδους ακινητοποίησης. [Δ(Ε)]
  • Να είναι ικανός/ικανή να απομακρύνει με τα περιοδοντικά εργαλεία τεχνητή υποουλική τρυγία από εκμαγεία σε phantoms και να αξιολογεί την αδρότητα της ριζικής επιφάνειας. [Δ(Ε)]
  • Να αναγνωρίζει τη σχέση και την αλληλεπίδραση της περιοδοντικής παθολογίας με ενδοδοντικά προβλήματα, ορθοδοντικές ανωμαλίες, ιατρογενείς παράγοντες που επιβαρύνουν το περιοδόντιο και αφορούν στην επανορθωτική οδοντιατρική. [Γ]
  • Να περιγράφει τις φάσεις της περιοδοντικής θεραπείας. [Γ, Σ]
  • Να απαριθμεί τις εφαρμογές Laser στην Περιοδοντολογία. [Γ]
  • Να αξιολογεί εκείνες τις περιπτώσεις των ασθενών (νεκρωτική ελκώδης ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα) ή των βλαβών (ουλικό και περιοδοντικό απόστημα) που απαιτείται άμεση θεραπευτική αντιμετώπιση. [Γ, Δ(Ε)]
  • Να αναφέρει τα αίτια κακοσμίας του στόματος. [Γ]
  • Να περιγράφει τα πρωτόκολλα αντιμετώπισης της κακοσμίας του στόματος. [Γ, Δ(Ε), Σ]
  • Να αναγνωρίζει τις ενδείξεις χορήγησης αντιβίωσης. [Δ(Ε)]

* Γ: Γνώση, Δ(Ε): Δεξιότητα εργαστηρίου, Δ(Κ) Δεξιότητα κλινικής, (Σ): Συμπεριφορά

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Αυτόνομη εργασία. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

  • 1ος κύκλος μαθημάτων: Εισαγωγή – Φυσιολογικό Περιοδόντιο: Ούλα, Περιρρίζιο, Οστεϊνη, Οστούν. Αιτιοπαθογένεια των περιοδοντικών νόσων: Μικροβιακός και Ανοσιακός παράγων, Τρυγία, Ιατρογενείς παράγοντες, Σύγκλειση, Περιοδοντική νόσος και Συστημικά νοσήματα. Επανάληψη και έμφαση στα κύρια σημεία της θεματολογίας των προηγηθέντων μαθημάτων.
  • 2ος κύκλος μαθημάτων: Παθολογία των περιοδοντικών ιστών: Ταξινόμηση-Εξέλιξη των περιοδοντικών νόσων και καταστάσεων, Νόσοι των ούλων οφειλόμενες ή μη στην οδοντική πλάκα, Νόσοι του περιοδοντίου και συγκεκριμένα Χρόνια περιοδοντίτιδα βραδείας εξέλιξης, Χρόνια περιοδοντίτιδα ταχείας εξέλιξης, Περιοδοντίτιδα επηρεαζόμενη από άλλες νόσους, Νεκρωτικές παθήσεις, Αποστήματα του περιοδοντίου, Περιοδοντίτιδα σχετιζόμενη με ενδοδοντικά προβλήματα, Ανωμαλίες και καταστάσεις σχετιζόμενες με την ανάπτυξη και τη διάπλαση, Οστικές βλάβες στις περιοδοντικές νόσους. Επανάληψη και έμφαση στα κύρια σημεία της θεματολογίας των προηγηθέντων μαθημάτων.
  • Παραδόσεις (Τίτλοι): Εισαγωγή στην Περιοδοντολογία, Το φυσιολογικό περιοδόντιο (δύο σεμινάρια), O μικροβιακός παράγων στην περιοδοντική νόσο, O ανοσιακός παράγων στην περιοδοντική νόσο, Τρυγία και ιατρογενείς παράγοντες, Σύγκλειση – Περιοδοντική νόσος και συστημικά νοσήματα, Ταξινόμηση-εξέλιξη των περιοδοντικών νόσων και καταστάσεων, Νόσοι των ούλων, Νόσοι του περιοδοντίου.
  • 3ος κύκλος μαθημάτων: Εξέταση, Διάγνωση, Πρόγνωση: Κλινική εξέταση του περιοδοντικού ασθενούς, Κινητικότητα των δοντιών, Ακτινολογική εξέταση του περιοδοντικού ασθενούς, Πρόγνωση, Επιδημιολογία των περιοδοντικών νόσων. Επανάληψη και έμφαση στα κύρια σημεία της θεματολογίας των προηγηθέντων μαθημάτων.
  • 4ος κύκλος μαθημάτων: Θεραπευτική αντιμετώπιση των περιοδοντικών νόσων: Ι. Γενικά: Εισαγωγή και Σκοποί της περιοδοντικής Θεραπείας, Αξιολόγηση ιατρικού ιστορικού του περιοδοντικού ασθενούς, Χημειοπροφύλαξη. ΙΙ. Φάση ελέγχου φλεγμονής: Σχέδιο θεραπείας, Στοματική υγιεινή, Μέσα περιοδοντικής θεραπείας, Εφαρμογές Laser στην Περιοδοντολογία, Αποτρύγωση-Ριζική απόξεση, Εξομάλυνση της σύγκλεισης, Ακινητοποίηση των δοντιών. Επανάληψη και έμφαση στα κύρια σημεία της θεματολογίας των προηγηθέντων μαθημάτων.
  • Παραδόσεις (Τίτλοι):  Κλινική εξέταση περιοδοντικού ασθενούς, Κινητικότητα των δοντιών, Ακτινολογική εξέταση, Επιδημιολογικοί δείκτες, Πρόγνωση. Σκοποί της περιοδοντικής θεραπείας, Αξιολόγηση ιατρικού ιστορικού, Χημειοπροφύλαξη, Σχέδιο θεραπείας, Στοματική υγιεινή, Μέσα περιοδοντικής θεραπείας, Εφαρμογές Laser στην Περιοδοντολογία, Αποτρύγωση, Ριζική απόξεση, Εξομάλυνση σύγκλεισης, Ακινητοποίηση.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο) 

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε PowerPoint
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων στην ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση
  • Αυτοαξιολόγηση φοιτητών
  • Συμπερασματική αξιολόγηση με:
    • Ενδιάμεση γραπτή αξιολόγηση (προαιρετική, max 20% του τελικού βαθμού, εάν περάσουν στην τελική εξέταση τη βάση του 5) με ερωτήσεις κλειστής απάντησης
    • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και  κλειστής απάντησης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Ι.Α. Βρότσος, Ι.Κ. Καρούσης, Περιοδοντολογία- Εμφυτευματολογία (1ος Τόμος), Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις ΜΕΠΕ, Αθήνα, 1η έκδοση, 2016.
  • Ηλεκτρονικές σημειώσεις και επαναληπτικές ερωτήσεις αξιολόγησης αναρτημένες στην η-τάξη.