Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 7ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Παιδοδοντιατριακή Ι (51177)

Παιδοδοντιατριακή Ι

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Οδοντιατρικά Μαθήματα
  • Συντονιστής: Επικ. Καθηγητής Α. Αγουρόπουλος
  • Εργαστήριο: Παιδοδοντιατρικής
  • η-Τάξη DENT474 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανός να

περιγράφει:

  • Την σωματική, νοητική και ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.
  • Τους παράγοντες που συντελούν στη διαμόρφωση θετικής στάσης και συμπεριφοράς του παιδιού στο οδοντιατρείο.
  • Τις ψυχολογικές τεχνικές διαμόρφωσης θετικής συμπεριφοράς στο οδοντιατρείο και τις ψυχολογικές τεχνικές τροποποίησης αρνητικής συμπεριφοράς σε θετική στο οδοντιατρείο.
  • Την φυσιολογική διάπλαση των δοντιών της νεογιλής και μικτής οδοντοφυΐας, τα διάφορα στάδια ενασβεστίωσης των μονίμων δοντιών και την κλινική τους σημασία και να γνωρίζει την επιθυμητή σειρά και το χρόνο ανατολής νεογιλών και μονίμων δοντιών καθώς και τις επιδράσεις παρεκκλίσεων στην εξέλιξη της σύγκλεισης.
  • Τι περιλαμβάνει ένα προληπτικό πρόγραμμα προγεννητικά και τι στον πρώτο χρόνο ζωής του παιδιού
  • Τον σχεδίασμά ενός εξατομικευμένο προληπτικού προγράμματος στο οδοντιατρείο σε παιδιά, εφήβους και ορθοδοντικούς ασθενείς καθώς και πως αναγνωρίζεται το επίπεδο τερηδονικού κινδύνου.
  • Τις βασικές αρχές της οδοντιατρικής τεσσάρων χειρών και πως πρέπει να οργανώνεται το παιδοδοντικό ιατρείο.
  • Τις κλινικές εκδηλώσεις της τερηδόνας νεογιλών και μονίμων δοντιών και διάγνωση κατά ICDAS.
  • Τα χαρακτηριστικά του υγιούς περιοδοντίου των νεογιλών δοντιών και τις διαφορές από το περιοδόντιο των μονίμων δοντιών.
  • Πως γίνεται η λήψη ιστορικού, η ακτινογραφική εξέταση, η διάγνωση και το σχέδιο θεραπείας.Τα πλεονεκτήματα εφαρμογής ελαστικού απομονωτήρα, και τους τρόπους και να μπορεί να απομονώσει με ελαστικό απομονωτήρα και με αρπάγη πρόσθια και οπίσθια δόντια σε μικτό φραγμό πλαστικών δοντιών .
  • Πως γίνεται η τοπική αναισθησία στα παιδιά και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται.
  • Τις ενδείξεις εφαρμογής των καλύψεων οπών και σχισμών και των μικροσυντηρητικών κοιλοτήτων.
  • Τις ανατομικές διαφορές νεογιλών και μονίμων δοντιών και πως αυτές επηρεάζουν την παρασκευή κοιλότητας.
  • Τις διαφοροποιήσεις παρασκευής κοιλότητας στα νεογιλά δόντια και να γνωρίζει τις ενδείξεις εφαρμογής Ιης και ΙΙης ομάδας σε νεογιλά δόντια.
  • Να επιλέγει το κατάλληλο εμφρακτικό υλικό ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο επικινδυνότητας για τερηδόνα των παιδιών, για κάθε ομάδα κοιλότητας.
  • Τις ενδείξεις και τα υλικά προστασίας του πολφού στα νεογιλά δόντια.
  • Τις τεχνικές αντιμετώπισης πολφικών βλαβών σε παιδιά και εφήβους.
  • Τις ενδείξεις και τα στάδια της πολφοτομής σε νεογιλά δόντια.
  • Τις ενδείξεις, τον τρόπο παρασκευής, εφαρμογής και συγκόλλησης ανοξείδωτων στεφανώ νεογιλών και μονίμων δοντιών.
  • Τις ενδείξεις διατήρηση του χώρου μετά από πρόωρη εξαγωγή ή απώλεια νεογιλών δοντιών και τα ενδεικνυόμενα μηχανήματα διατήρησης χώρου.
  • Την επιδημιολογία και ταξινόμηση των οδοντικών τραυματισμών σε νεογιλή και μικτή οδοντοφυΐα, τι περιλαμβάνει η λήψη ιστορικού, η κλινική και ακτινογραφική εξέταση.
  • Ποιοι είναι οι τραυματισμοί των σκληρών οδοντικών ιστών και ποια είναι η αντιμετώπισή τους.
  • Ποιοι είναι οι οδοντικοί τραυματισμοί με συμμετοχή του περιοδοντίου και ποιοι οι τρόποι αντιμετώπισής τους.
  • Ποιές είναι οι ενδείξεις εξαγωγής νεογιλών δοντιών και πως γίνονται.

Ο φοιτητής στο τέλος του εξαμήνου θα πρέπει να είναι ικανός:

  • Να σχεδιάζει ένα εξατομικευμένο προληπτικό πρόγραμμα σε παιδιά και εφήβους για εφαρμογή στο οδοντιατρείο και κατ’ οίκον και να αναγνωρίζει το επίπεδο τερηδονικού κινδύνου του ασθενούς.
  • Να κάθεται σε σωστή θέση εργασίας σε συνθήκες προσομοίωσης σύμφωνα με τις βασικές αρχές της οδοντιατρικής τεσσάρων χειρών και να οργανώνει το πεδίο εργασίας του.
  • Να απομονώνει με ελαστικό απομονωτήρα και με αρπάγη πρόσθια και οπίσθια δόντια σε μικτό φραγμό πλαστικών δοντιών.
  • Να εφαρμόζει καλύψεις σε νεογιλά και μόνιμα πλαστικά και φυσικά δόντια.
  • Να παρασκευάζει και να εμφράζει μικροσυντηρητικές κοιλότητες σε νεογιλά και μόνιμα φυσικά δόντια.
  • Να παρασκευάζει τροποποιημένες κοιλότητες Ιης και ΙΙης ομάδας σε πλαστικά και φυσικά νεογιλά δόντια για έμφραξη με σύνθετη ρητίνη και αμάλγαμα.Να παρασκευάζει και να εφαρμόζει ανοξείδωτη στεφάνη σε νεογιλά πλαστικά δόντια.
  • Να εκτελεί μία πολφοτομή σε εξαχθέντα φυσικά νεογιλά δόντια.
  • Να εφαρμόζει νάρθηκα ακινητοποίησης λόγω τραύματος, σε πλαστικά δόντια.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία.

Περιεχόμενο

Αύξηση και ανάπτυξη του παιδιού. Διάπλαση δοντιών, εξέλιξη της οδοντοφυΐας και πρόληψη ορθοδοντικών ανωμαλιών. Η συμπεριφορά του παιδιού στο οδοντιατρείο. Έλεγχος του πόνου, του φόβου και του άγχους κατά την οδοντιατρική θεραπεία. Εξέταση-Διάγνωση- Σχέδιο θεραπείας. Παθογένεια και θεραπεία νόσων των σκληρών οδοντικών ιστών και του περιοδοντίου στη νεογιλή οδοντοφυΐα και στον έφηβο. Προληπτική και θεραπευτική αντιμετώπιση τερηδόνας στη νεογιλή, μικτή και μόνιμη οδοντοφυΐα σε παιδιά και εφήβους (έλεγχος τερηδόνας, εμφράξεις, ανοξείδωτες στεφάνες, εξαγωγές). Προληπτική και θεραπευτική αντιμετώπιση ενδοδοντικών προβλημάτων σε νεογιλά και μόνιμα δόντια σε παιδιά και εφήβους. Οδοντιατρική τεσσάρων χειρών και οργάνωση και εργονομία παιδοδοντικού ιατρείου.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Παράδοση, Εργαστηριακή άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Παρουσιάσεις σε power point
  • Κλινικά περιστατικά σε ηλεκτρονική μορφή
  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Δημοσιοποίηση εκπαιδευτικών οδηγών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες, ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση πλατφόρμας η-τάξη

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση
  • Αυτοαξιολόγηση φοιτητών
  • Συμπερασματική αξιολόγηση:
    1. Γραπτή αξιολόγηση (70% του τελικού βαθμού) με θέματα ανάπτυξης και κλειστής απάντησης
    2. Τελική εργαστηριακή αξιολόγηση (30% του τελικού βαθμού)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Angus C. Cameron-Richard RWidmer, Κλινικός Οδηγός Παιδοδοντιατρικής, Οδοντιατρικές Εκδόσεις Μττονισέλ, Αθήνα 2010.
  • Νικόλαος Κοτσάνος, Παιδοδοντιατρική Συνολική Φροντίδα Με Τεκμηρίωση, Εκδόσεις Φυλάτος, Θεσσαλονίκη 2015.
  • ΔΕΠ Παιδοδοντιατρικής, Σημειώσεις Παιδοδοντιατρική I, Αθήνα 2019, στην πλατφόρμα η-τάξη.