Αρχική σελίδα[Ελληνικά] » Προπτυχιακές Σπουδές » Μαθήματα ΠΠΣ » Μαθήματα 8ου εξαμήνου (Παλαιό ΠΣ) » Παιδοδοντιατριακή ΙΙ (51260Α)

Παιδοδοντιατριακή ΙΙ

  • Το μάθημα εντάσσεται στα: Οδοντιατρικά Μαθήματα
  • Συντονιστής: Επίκ. Καθηγητής Γ. Βαδιάκας
  • Εργαστήριο: Παιδοδοντιατρικής
  • η-Τάξη DENT476

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανός:

  • Να εφαρμόζει τις βασικές αρχές άσκησης της οδοντιατρικής 4 χειρών, εργαζόμενος εναλλάξ ως γιατρός και ως βοηθός.
  • Να εφαρμόζει ψυχολογικές τεχνικές για την διαμόρφωση θετικής συμπεριφοράς του παιδιού κατά την οδοντιατρική θεραπεία.
  • Να λαμβάνει πληροφορίες, να συμπληρώνει και να καταγράφει το ιατρικό και το οδοντιατρικό ιστορικό σε παιδιά , εφήβους και ειδικούς ασθενείς.
  • Να αξιολογεί το ιατρικό ιστορικό του ασθενούς σε σχέση με την οδοντιατρική θεραπεία που πρέπει να γίνει.
  • Να κάνει κλινική εξέταση, και διάγνωση τερηδόνας, ουλίτιδας, συγγενών και επίκτητων ανωμαλιών των δοντιών καθώς και ορθοδοντικών προβλημάτων.
  • Να λαμβάνει ενδοστοματικές και οπισθομυλικές ακτινογραφίες σε παιδιά και εφήβους.
  • Να αξιολογεί ακτινογραφικά την ύπαρξη τερηδόνας, ή άλλης παθολογίας των δοντιών και των πέριξ ιστών.
  • Να αξιολογεί πανοραμικές ακτινογραφίες σε σχέση με την διάπλαση της νεογιλής και μικτής οδοντοφυΐας, και να αναγνωρίζει σε αυτές ανωμαλίες αριθμού δοντιών και παθολογικές καταστάσεις των γνάθων.
  • Να ενημερώνει τον ασθενή και τους γονείς για την παθογένεια των νόσων του στόματος, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εκπαιδευτικά βοηθήματα που υπάρχουν στην κλινική.Να κάνει ανάλυση διατροφής και να παρέχει τις απαραίτητες διατροφικές οδηγίες για την σωστή διατροφή του παιδιού και την πρόληψη της τερηδόνας.
  • Να εκτιμά τον κίνδυνο ανάπτυξης τερηδόνας από το οδοντιατρικό ιστορικό, την κλινική και ακτινογραφική εξέταση και την ανάλυση της δίαιτας.
  • Να σχεδιάζει και να εφαρμόζει προληπτικό πρόγραμμα ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού (σχολική ηλικία και εφηβεία) και τον κίνδυνο ανάπτυξης τερηδόνας και περιοδοντικών νόσων.
  • Να κάνει τοπική εφαρμογή φθορίου στα δόντια.
  • Να αντιμετωπίζει την αρχόμενη τερηδόνα στις μασητικές επιφάνειες των δοντιών, σύμφωνα με τις ενδείξεις εφαρμογής και εκτέλεσης των καλύψεων οπών και σχισμών, των προληπτικών εμφράξεων και των εμφράξεων.
  • Να χορηγεί τοπική αναισθησία στον ασθενή του χρησιμοποιώντας τον βοηθό του με στόχο η διαδικασία να είναι όσο το δυνατόν ανώδυνη.
  • Να αποκαθιστά οδοντικές βλάβες χρησιμοποιώντας κατάλληλες ψυχολογικές τεχνικές για την συνεργασία του με το παιδί.
  • Να κάνει αξιολόγηση της εξέλιξης της οδοντοφυΐας ανάλογα με την ηλικία που βρίσκονται οι ασθενείς.
  • Να εμφράζει με σύνθετες ρητίνες και υαλοϊονομερείς κονίες για την αποκατάσταση τερηδονισμένων νεογιλών και μόνιμων δοντιών.
  • Να κάνει πολφοτομή νεογιλών και μονίμων δοντιών, σε συνεργάσιμα παιδιά και εφήβους.
  • Να αποκαθιστά νεογιλά και μόνιμα δόντια με ανοξείδωτη στεφάνη.
  • Να κάνει εξαγωγές νεογιλών δοντιών.

Επιπλέον, θα πρέπει να γνωρίζει:

  • Την αιτιοπαθογένεια, την επιδημιολογία, την εντόπιση και την αντιμετώπιση της τερηδόνας στην βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Την αντιμετώπιση στα παιδιά οδοντιατρικών επειγόντων, στο οδοντιατρείο.
  • Την φαρμακολογική αντιμετώπιση της συμπεριφοράς παιδιών στο οδοντιατρείο
  • Την συχνότητα και την αιτιολογία περιοδοντικών νόσων στα παιδιά και εφήβους καθώς και τους δείκτες καταγραφής τους.
  • Τις επιπτώσεις των οδοντικών τραυματισμών νεογιλών δοντιών στα μόνιμα.
  • Την αντιμετώπιση των επιπλοκών στα τραυματισμένα δόντια και στο περιοδόντιο.
  • Τις ιδιαιτερότητες στην οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιού και εφήβου με χρόνιο ιατρικό πρόβλημα (καρδιολογικά νοσήματα, διαταραχές της αιμόστασης, ογκολογικό πρόβλημα).
  • Τις ιδιαιτερότητες στην οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιού και εφήβου με ειδικές ανάγκες (νοητική υστέρηση και σωματική αναπηρία).

Το μάθημα ανήκει σε ομάδα μαθημάτων των οποίων τα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται στο σύνολό τους με την ολοκλήρωση των μαθημάτων της ομάδας.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και ηλικίας. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο

Σύγχρονες απόψεις για τις ψυχολογικές τεχνικές ελέγχου της συμπεριφοράς σε δυνητικά συνεργάσιμα παιδιά. Η τερηδόνα στον νεογιλό και μεικτό φραγμό και η αντιμετώπισή της. Πολυτερηδονισμός στην βρεφική και νηπιακή ηλικία. Προληπτικές καλύψεις και εμφράξεις δοντιών. Ασθένειες του περιοδοντίου στα παιδιά και στους εφήβους. Οδοντικοί τραυματισμοί νεογιλών δοντιών και οι επιπτώσεις τους στα μόνιμα δόντια. Αντιμετώπιση επιπλοκών στα τραυματισμένα δόντια και στο περιοδόντιο. Οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιών και εφήβων με ιατρικό πρόβλημα και ειδικές ανάγκες. Οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιών με οδοντικές ανωμαλίες κατασκευής.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι

  • Κλινική άσκηση (πρόσωπο με πρόσωπο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας

  • Ανακοινώσεις για το μάθημα
  • Επικοινωνία φοιτητών με διδάσκοντες για απορίες,
  • ερωτήσεις
  • Ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξετάσεων (my-studies)
  • Διακίνηση ερωτηματολογίων αξιολόγησης του μαθήματος (survey.uoa.gr)
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησης του μαθήματος από τους φοιτητές (ανάρτηση αποτελεσμάτων ιστοσελίδα)
  • Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με φοιτητές

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση στην κλινική άσκηση
  • Συμπερασματική προφορική αξιολόγηση κατά την κλινική άσκηση

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Angus C. Cameron-Richard RWidmer, Κλινικός Οδηγός Παιδοδοντιατρικής, Οδοντιατρικές Εκδόσεις Μπονισέλ, Αθήνα 2010.
  • Νικόλαος Κοτσάνος, Παιδοδοντιατρική Συνολική Φροντίδα Με Τεκμηρίωση, Εκδόσεις Φυλάτος, Θεσσαλονίκη 2015.
  • ΔΕΠ Παιδοδοντιατρικής, Σημειώσεις Παιδοδοντιατρική I, Αθήνα 2019, στην πλατφόρμα η-τάξη.